Slaaptherapie

Iedereen slaapt wel eens slecht. Dit heeft niet direct gevolgen voor de gezondheid. Maar als u langere tijd slecht slaapt, neemt de vermoeidheid toe en kunt u steeds meer beperkingen ervaren in het dagelijks functioneren. Op den duur brengt het ook emoties met zich mee, zoals angst, verdriet en boosheid. Door deze emoties komt u in een vicieuze cirkel waardoor het slapen moeizaam blijft gaan.

Herkent u zich hierin? Of heeft u slaap gerelateerde klachten? Neem dan gerust contact op met Evelien Seijger evelienseijger@isokin.nl Mocht u zich nog verder willen verdiepen adviseren wij verder te lezen.

 

Wat is slapeloosheid?

Slapeloosheid wordt ook wel ‘insomnia’ genoemd, wat letterlijk ‘geen slaap’ betekent. Het ontstaat als er sprake is van te weinig slaap of wanneer u het gevoel hebt niet voldoende uitgerust te zijn.
De belangrijkste kenmerken zijn:

  • Moeite met inslapen 
  • Regelmatig wakker worden uit de slaap 
  • Moeite om ’s nachts weer in te slapen na het wakker worden 
  • Zeer vroeg wakker worden en niet meer kunnen slapen 
  • Niet voldoende uitgerust zijn na de slaap

Hoe ontstaan slaapproblemen?

Oorzakelijke factoren
Lichamelijke aandoeningen kunnen slaapverstorend werken, zoals pijn, jeuk, hoesten, plasdrang, verstopte neus en benauwdheid. Meestal is slapeloosheid echter het gevolg van spanningen en zorgen. Drukke dagelijkse bezigheden, aanhoudend zware belasting, onverwerkte emoties of zelfs een spannende film zijn factoren die stress kunnen veroorzaken. Door deze stress kunnen slaapproblemen ontstaan. Soms gaan deze periodes ook vanzelf weer voorbij, maar als de slapeloosheid langer voortduurt, ontstaat er een negatieve cirkel.

 schematische weergave negatieve vicieuze cirkel

De schematische weergave van de negatieve vicieuze cirkel

In stand houdende factoren
Door oververmoeid overdag, functioneert u minder goed overdag. U bent sneller geïrriteerd en voelt mogelijk ook verdriet en boosheid. Spanningen lopen hierdoor verder op. De slapeloosheid blijft zo voortduren, waardoor u in een vicieuze cirkel terecht komt die u niet meer zelf kunt doorbreken.

Op korte termijn kunt u door slapeloosheid de volgende klachten ervaren:

  • Sneller geïrriteerd en prikkelbaar 
  • Vermoeidheid 
  • Concentratie- en geheugenproblemen 
  • Hoofdpijn 
  • Pijnlijke spieren door verhoogde spierspanning

Op langere termijn heeft slapeloosheid grote gevolgen voor de gezondheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je een hogere kans hebt op het krijgen van een depressie, overgewicht en suikerziekte. Ook je afweersysteem werkt minder goed, waardoor je vatbaarder bent voor infecties.

Een goede nachtrust is dus net zo belangrijk voor uw gezondheid als bijvoorbeeld goede voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Behandeling - balans als basis

Samen gaan we aan de slag om te zoeken naar een evenwichtige leefsituatie, waarin belastingen (stress, zorgen, spanningen) worden afgewisseld met rust en ontspanning. U krijgt meer inzicht in uw eigen slaappatroon, de oorzaken van uw slapeloosheid en leert de slapeloosheid zelf de baas te zijn.

De behandeling zal bestaan uit:

  • Praktische uitleg over de slaap, waardoor u kennis hebt van uw eigen slaappatroon en weet wat een gezond slaappatroons is 
  • U krijgt inzicht in alle do’s en dont’s rondom de slaap en leert hier op een gezonde manier mee om te gaan. 
  • U leert weer rust en balans te vinden door diverse ontspanningsmethoden te leren die bij u passen 
  • U krijgt grip op uw gedachten, waardoor uw (pieker)gedachtes sneller kan loslaten en u meer rust ervaart. 

De behandeling kan zowel individueel als in groepsverband gevolgd worden.

Contact

Evelien is psychosomatische oefentherapeut en mede-initiatiefnemer van SlaapSlim, u kunt haar het beste bereiken via evelienseijger@isokin.nl

Logo Slaapslim